“Jak rozmawiać o wojnie w Ukrainie w szkole?”
27 lutego 2022
Polecamy miniporadnik: “Jak rozmawiać o wojnie w Ukrainie w szkole?”.
To wskazówki dla nauczycieli, nauczycielek i osób pracujących z dziećmi i młodzieżą:
https://znp.edu.pl/assets/uploads/2022/02/Jak-rozmawiac-o-wojnie-w-Ukrainie-1.docx
Rozmowa z uczennicami i uczniami na temat wojny nie jest ani łatwa, ani oczywista. Na pewno jednak jest bardzo potrzebna. I nie chodzi tylko o wytłumaczenie tego, co się dzieje, ani tym bardziej wskazanie winnych, czy zapewnienie, że w Polsce jesteśmy bezpieczni. Chodzi przede wszystkim o to, by zredukować stres i uporać się z trudnymi emocjami.
Co można zrobić od razu?
1. Przede wszystkim zapytać uczennice i uczniów, jak odbierają tę sytuację – pozwólmy dzielić się swoimi emocjami.
2. Nie uciekajmy od rozmowy o kluczowym czynniku, który napędza nasz strach oraz powoduje stres – o bezradności. Rozmawiajmy o tym, co możemy zrobić jako mieszkańcy bezpiecznej Polski: indywidualnie, jako klasa, ale też jako człowiek, nawet najmłodszy, w konkretnej rodzinie.
3. Czas, w którym się znaleźliśmy, to ważna pora na poruszenie problemów osób z doświadczeniem migracji. To mogą być nasi znajomi. Ale to również osoby mieszkające po sąsiedzku.
Więcej w poradniku, polecamy!
Polecamy także materiały, które powstały w trakcie projektu NAUCZYCIELE NA RZECZ WYSOKIEJ JAKOŚCI EDUKACJI UCZENNIC I UCZNIÓW Z DOŚWIADCZENIEM MIGRACJI (tutaj).
W ramach projektu przeprowadzono analizę sytuacji uczennic i uczniów z doświadczeniem migracji w Polsce w celu opracowania materiałów i narzędzi ułatwiających pracę na rzecz ich integracji w lokalnych środowiskach szkolnych.
Grupa specjalistów zajmujących się tymi kwestiami przygotowała:
– procedurę Pięciu kroków, która ułatwia opracowanie szkolnej strategii włączenia uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji do społeczności szkolnej;
– zestawienie dokumentów i opracowań regulujących zakres zobowiązań oraz odpowiedzialności szkoły, nauczycieli i systemu oświaty wobec uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji.
W tym zbiorze szczególne miejsce zajmuje jedno z opracowań, przygotowane przez Fundację na rzecz Różnorodności Społecznej, checklista Równe traktowanie w szkole. Zawiera ono wykaz warunków, jakie powinna spełnić szkoła, by zapewnić równe traktowanie uczennicom i uczniom z doświadczeniem migracji, wsparcie procesów integracji oraz przeciwdziałanie stereotypom, uprzedzeniom, dyskryminacji i wykluczeniu. Tym samym ma sprzyjać tworzeniu atmosfery bezpieczeństwa, szacunku i otwartości. Checklista jest swoistą mapą czy też przewodnikiem po najważniejszych obszarach związanych z równym traktowaniem w szkole. Może stanowić inspirację do podjęcia tej tematyki, a także służyć za narzędzie wspomagające w okresowej ewaluacji lub za punkt wyjścia pogłębionej refleksji na temat bezpieczeństwa, atmosfery i wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi osobami tworzącymi społeczność szkolną.