Związek Nauczycielstwa Polskiego
Zarząd Oddziału ZNP w Siemianowicach Śląskich

Menu Główne

Kontakt

Ciała statutowe

Struktura oddziału

ZSiP

Nauczyciele dla klimatu. Nauczanie dla Planety – Światowy Szczyt Edukacyjny

22 kwietnia 2021

21 kwietnia br. nauczyciele z całego świata rozpoczęli globalną kampanię pod hasłem „Nauczanie dla planety”. Stało się to podczas Światowego Szczytu Edukacyjnego zorganizowanego przez Międzynarodówkę Edukacyjną (Education International – EI) zrzeszającą związki zawodowe pracowników edukacji i nauki ze 178 krajów (w tym ZNP).

  • Jako nauczyciele uważamy, że edukacja klimatyczna jest tak samo ważna jak nauka pisania i czytania. Edukacja klimatyczna powinna znaleźć się w programach nauczania szkół podstawowych i średnich.
  • Walka ze zmianami klimatycznymi ma edukacyjną twarz, bo jest ważna dla całego świata – to, czego uczymy ma znaczenie! Chcemy uczyć o klimacie!

Nauczyciele, jako liderzy lokalnych społeczności, mogą być ważnym ogniwem uświadamiania ludzi na temat zmian klimatu i skutków, jakie one wywołują. A te widać chyba w każdym kraju na naszej planecie. Co możemy robić jako nauczyciele? Wiele, zaczynając od najprostszych spraw: pokazywać uczniom np. jak mogą wykorzystać wiele rzeczy w domu, by nie musieli ich wyrzucać i zanieczyszczać środowiska.

Zarząd Światowy EI przyjął apel sygnowany przez sekretarza generalnego EI Davida Edwardsa i Kathleen Rogers, prezes EARTHDAY.ORG oraz prezesa ZNP Sławomira Broniarza. W apelu podkreślono, że “miliony nauczycieli na całym świecie wzywają rządy do nadania priorytetowego znaczenia edukacji klimatycznej na zbliżającej się konferencji klimatycznej ONZ”. Środowisko oświatowe musi zareagować, ponieważ rządy na całym świecie pomijają w swoich decyzjach opinie dwóch ważnych grup społecznych zaangażowanych w walkę ze zmianami klimatycznymi oraz budowę sprawiedliwych społeczeństw – nauczycieli i uczniów.

“Jeśli ludzkość ma dziś uniknąć najgorszych konsekwencji globalnego ocieplenia i przyspieszyć rozwój ekologicznej, czystej i zrównoważonej gospodarki jutra, musi zacząć już od edukacji szkolnej” – czytamy w dokumencie.

Sygnatariusze apelu przypomnieli, że już w 1992 r., gdy powstało pierwsze porozumienie klimatyczne ONZ, światowi przywódcy zauważyli, że częścią odpowiedzi na te wyzwania musi być edukacja. “Obecnie zbyt wiele szkół na całym świecie pozostaje prawie nietkniętych tym śmiałym i wizjonerskim planem, mimo wysiłków wielu nauczycieli i organizacji w celu wypełnienia luki pozostawionej przez rządy. Niedawny raport grupy młodzieżowej Teach the Future wykazał, że 70 proc. nauczycieli w Wielkiej Brytanii, która będzie gospodarzem kolejnej konferencji klimatycznej ONZ, uważa, że ​​nie przeszli odpowiedniego szkolenia, aby uczyć o zmianach klimatu” – podkreślono w apelu. Podobnie jest w innych krajach świata, gdzie jeśli w ogóle uczy się dzieci i młodzież o zmianach klimatu, to w sposób pobieżny. Temat jest natomiast przemilczany podczas lekcji z przedmiotów ścisłych i geografii.

“Naukowcy doszli ostatnio do wniosku, że bez dobrej edukacji klimatycznej szanse na zrealizowanie ograniczeń określonych w porozumieniu klimatycznym z Paryża z 2015 r. pozostaną raczej odległą nadzieją niż rzeczywistością. Utrzymanie nadziei na budowanie ekologicznych, zrównoważonych gospodarek i nowych, zapewniających godne wynagrodzenie miejsc pracy, zależy od umiejętności, wiedzy i entuzjazmu, które zapewnia wysokiej jakości edukacja” – wyjaśniono w apelu.

Dlatego na krótko przed zwołanym przez prezydenta USA Joe Bidena Szczytem Klimatycznym, ponad 32,5 mln nauczycieli w 178 krajach chce zorganizować własny szczyt. “Jako organizacja członkowska Międzynarodówki Edukacyjnej – Education International Związek Nauczycielstwa Polskiego w pełni popiera pogląd, że w każdym zakątku świata walka ze zmianami klimatycznymi musi mieć edukacyjną twarz i głos nauczyciela. Wychowawcy na całym świecie są wspierani nie tylko przez siebie nawzajem, ale także przez miliony młodych ludzi, którzy organizują się na rzecz zmian. Obywatele popierają również zwiększone ambicje w zakresie edukacji klimatycznej” – wyjaśnili sygnatariusze apelu.

“Nadszedł czas, aby uczynić wysokiej jakości edukację klimatyczną obowiązkowym, podstawowym przedmiotem dla wszystkich i włączyć ją w krajowe plany klimatyczne oraz krajowe programy nauczania na całym świecie” – podkreślono.

Na wysokiej jakości edukację o zmianach klimatu składa się świadomość ekologiczna, wiedza i umiejętności związane z rozumieniem wpływu rolnictwa i przemysłu na środowisko oraz zdrowie człowieka, a także wykształcenie zawodowe i techniczne idące w parze z silnym zaangażowaniem obywatelskim.

“Dlatego właśnie Międzynarodówka Edukacyjna – Education International i ZNP wzywają rządy do priorytetowego traktowania wysokiej jakości edukacji o zmianach klimatycznych dla wszystkich, do angażowania się w dialog polityczny z nauczycielami i ich przedstawicielami na temat polityki dotyczącej edukacji klimatycznej oraz zapewnienia, że ​​personel edukacyjny otrzyma wsparcie, którego potrzebuje do nauczania tego kluczowego przedmiotu. Zmiana klimatu jest obecnie największym wyzwaniem stojącym przed młodymi ludźmi. Nadszedł czas, aby wesprzeć systemy edukacji, nauczycielki i nauczycieli w wykonywaniu ich pracy w szybko zmieniającym się świecie. W ten sposób możemy wyposażyć młodych ludzi na całym świecie w wiedzę potrzebną do zaangażowania się z pełnym zaufaniem w tworzenie nowych rozwiązań, do stania się przedsiębiorcami zajmującymi się problemami klimatycznymi oraz do pociągania światowych liderów do odpowiedzialności oraz do kształtowania lepszej przyszłości niż ta, którą obecnie dziedziczą” – podsumowali autorzy apelu.

Związek Nauczycielstwa Polskiego jako organizacja członkowska EI brał udział w tworzeniu tego dokumentu. W informacji ZNP w tej sprawie czytamy, że Związek wyraża zaniepokojenie, iż w dobie dramatycznych zmian klimatycznych dobra tradycja edukacji ekologicznej i idee odpowiedzialności za dobrostan środowiska naturalnego bywają kontestowane. Dlatego ZNP zachęca swoje członkinie i członków oraz wszystkie nauczycielki i nauczycieli, uczennice i uczniów oraz ich rodziców i społeczności szkolne do aktywnego włączenia się w promowanie i realizację założeń edukacji o zmianach klimatu.

RELACJA ze szczytu znajduje się na stronie www.glos.pl (TUTAJ), polecamy!